Bikefitting: czy może być wygodniej i efektywniej?
Dlaczego Warto zadbać o wygodną pozycję na rowerze?
Kupując rower, często się zastanawiamy, czy wybraliśmy dobry rozmiar, czy będzie nam się dobrze jeździło? Każdy zna niedogodności, jakie nas trapią podczas jazdy na rowerze. Bolące „siedzenie”, plecy, kark, drętwiejące ręce, stopy. Są to częste problemy rowerzysty/ kolarza. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym rowerzystą, czy zaawansowanym kolarzem, problem z pozycją na rowerze może dotknąć każdego. Dlaczego? Czemu tak się dzieje? Ma na to wpływ bardzo wiele zmiennych, takich jak rozmiar, kąty ramy, długość korb, ustawienie bloków, ustawienie siodełka i kierownicy. Czasami zmiana jednego szczegółu może wpłynąć na zniknięcie odczucia dyskomfortu.
Stajnia Rowerowa wychodzi naprzeciw tym problemom i oferuje nowoczesną usługę Bikefittingu. Bikefitting, czyli ustawienie pozycji na rowerze poprzez właściwe dobranie rozmiarów osprzętu rowerowego (długość wspornika, szerokość kierownicy, siodełko), to proces, który dokonywany jest za pomocą specjalnie ustawionych kamer sterowanych poprzez specjalistyczny program z algorytmem analizującym Twoją pozycję. Do tego dochodzi doświadczone i wprawne oko „fittera”. Ustawienie roweru to około 2-3 godzin pracy „fittera” i rowerzysty/kolarza. Ich wspólna praca i kolejne eliminowanie błędów w ustawieniu ma skutkować poprawieniem pozycji, a co za tym idzie – zniwelowaniem lub zdecydowanym zmniejszeniem niedogodności podczas jazdy.
Właściwa pozycja może dać Ci wiele radości z jazdy na rowerze, natomiast błędne ustawienie roweru może być przyczyną frustrujących chwil, zniechęcających do dłuższych przejażdżek/treningów rowerowych. Dlatego niezależnie od typu roweru (MTB, Szosa, TT) warto jest poświęcić swój czas na korektę pozycji. Dobrą praktyką jest także poradzenie się fittera, jaki rower należałoby kupić. Wielkość ramy, jej geometria i rodzaj są kluczowe w doborze roweru w zależności od naszych potrzeb i oczekiwań.
Na świecie używane są różne systemy pozwalające właściwie przeanalizować pozycję rowerzysty. Jednym z nich jest hiszpański program STT Systems. Zastosowany w tym systemie specjalny algorytm to efekt wieloletnich analiz twórców. Dzięki niemu otrzymujemy kompleksową analizę pozycji oraz sposobu pedałowania kolarza, co pozwala wprowadzić trafne korekty.
Jak wygląda proces ustawiania roweru i czego do niego potrzebujemy? Oprócz roweru, który chcemy ustawić, do Bikefittingu najczęściej potrzebujemy stroju kolarskiego, obuwia, w którym będziemy jeździć, i trochę wolnego czasu :) Sam proces szukania optymalnej pozycji to sesje 10-15-sekundowe, które są zapisywane przy pomocy kamery/kamer, a później analizowane przez specjalnie do tego opracowany program. Faza ta jest poprzedzona wywiadem na temat stylu jazdy, potrzeb oraz historii rowerzysty, a także pomiarem jego ciała i określeniem jego gibkości. Po pomiarach wszystkie dane wraz z geometrią roweru są wpisywane do systemu, który za pomocą zaawansowanych algorytmów analizuje pozycję kolarza i oznacza obszary, które wymagają poprawy. Zadaniem fittera jest właściwe zinterpretowanie danych oraz skorygowanie ustawień roweru. Przed przystąpieniem do tych działań istotne jest sprawdzenie poprawności ustawień bloków oraz właściwego dobrania siodełka. Przy doborze siodełka znakomitą metodą jest skorzystanie z Idmatch. To system opracowany przez Selle Italia, który bierze pod uwagę budowę kolarza i jego gibkość. Właściwie dobrane siodełko to podstawa w wygodnym przemieszczaniu się na rowerze.
Cały proces ustawiania pozycji rowerowej kończymy w momencie, gdy uda nam się znaleźć optymalne ustawienie dla danego rowerzysty przy jednoczesnym uwzględnieniu jego preferencji. Należy przy tym pamiętać, że Bikefitting to szukanie pozycji wygodnej, a nie najlepszej pod kątem aerodynamiki, gdyż cechy te często nie idą ze sobą w parze.
Pozytywnie zakończony proces Bikefittingu to większa frajda z jady rowerem, którą możemy wydłużyć bez obawy o pojawienie się dokuczliwych objawów, takich jak odrętwienia kończyn, bóle karku czy krzyża. Bikefitting to także ochrona stawów przed przeciążeniami oraz niewłaściwą pracą, a więc zapobieganie kontuzjom. Warto więc poprawić swój komfort jazdy i ochronić się przed urazami.