Colnago



Ruszamy z naszym nowym blogiem!

W najbliższym czasie będziemy Wam prezentować historię producentów, których rowery znajdziecie w naszym sklepie. Pierwszym z nich jest Colnago.

Początki


UN-RAGAZZINO-DESTINATO-A-CRESCEREjpg

Założycielem marki jest Ernesto Colnago. Ernesto od najmłodszych lat pasjonował się rowerami, w związku z czym już w wieku 13 lat rozpoczął pracę w mediolańskiej fabryce rowerów marki Gloria. Jednak jego prawdziwa przygoda rozpoczęła się w 1955 r., kiedy to poznał włoskiego kolarza Fiorenza Magni, któremu pomógł rozwiązać problem z jego rowerem. To spotkanie umożliwiło Ernestowi wkroczenie do świata kolarstwa – jeszcze w tym samym roku pracował jako asystent techniczny podczas Giro d'Italia.

W kolejnych latach założyciel Colnago zapewniał sprzęt kolejnym słynnym cyklistom, wśród których znaleźli się m.in. Gianni Motta (którego Ernesto postanowił wspomóc, gdy ten miał raptem 16 lat) czy Eddy Merckx (na zdjęciu na górze strony). W latach 70. nie był już zatem zwyczajnym mechanikiem, ale prawdziwym konstruktorem. Dzięki kolejnym sukcesom w 1974 r. Colnago zostaje oficjalnie wprowadzone do świata profesjonalnego kolarstwa.
W 1970 r. za sugestią Bruna Raschiego powstaje ponadto nowe, obowiązujące do dzisiaj logo marki, które na przestrzeni kolejnych lat staje się coraz bardziej rozpoznawalne.

NASCE-L-ASSO-DI-FIORIjpg

Współpraca z Ferrari i pierwszy rower karbonowy

W 1986 r. Colnago nawiązało współpracę z Ferrari, co pozwoliło marce jeszcze bardziej rozwinąć skrzydła. Rok później powstał Concept – pierwszy w historii rower w pełni karbonowy. Ze względu na swoją innowacyjność projekt ten nie doczekał się nigdy masowej produkcji, w przeciwieństwie
do jego następcy C35 – wypuszczonego w 1989 r. z okazji 35. urodzin marki.

7jpg
carbonjpg

Pierwszy rower wyścigowy z hamulcami tarczowymi

W latach 90. marka nieprzerwanie święciła kolejne sukcesy, przede wszystkim za sprawą modelu C40, który pięciokrotnie zwyciężył w Paris Roubaix, w 1995 r. jako pierwszy w tym wyścigu rower karobonowy. W 2000 r. powstał ważący zaledwie 7 kg CF1 – pierwszy projekt będący efektem współpracy Colnago i Ferrari, sygnowany logotypami obu marek. Rok 2012 przynosi kolejną innowację producenta – model C59, będący pierwszym rowerem wyścigowym wyposażonym w hamulce tarczowe.
2012jpg

Związki z Polską


P54A7005jpg

Colnago ma również powiązania z Polską. Ich początki sięgają lat 80., kiedy to wicemistrz olimpijski z Moskwy Czesław Lang został pierwszym polskim kolarzem zawodowym. To właśnie w grupie Del Tongo-Colnago odniósł największe profesjonalne sukcesy. Niedługo po nim w tej samej grupie znalazł się Lech Piasecki, a obaj polscy kolarze triumfowali w Trofeo Baracchi – prestiżowych zawodach w jeździe na czas parami. Również Zenon Jaskóła święcił sukcesy na pojazdach tej marki.

Ernesto Colnago wspominał także rok 1979, kiedy to jego firma przygotowała specjalny rower dla Papieża Jana Pawła II. Był to model Mexico Oro, cały w kolorze złotym. Rower został przekazany Papieżowi osobiście przez Ernesto Colnago.Pamiętam, że Jan Paweł II podniósł rower i powiedział: Ale lekki! Szkoda że nie miałem takiego w dawnych czasach w Krakowie. A potem pobłogosławił cały świat kolarstwa. Byłem bardzo wzruszony – wspomina Colnago. Już rok później złoty rower wrócił jednak do fabryki i do dziś stoi w muzeum Colnago. Papież przekazał, że model jest zbyt wystawny jak na jego potrzeby i poprosił o zwykły, biały rower. Taki też dostał i to na nim jeździł podczas pobytów w Castel Gandolfo.

1979_colnago_mexico_orojpg

Colnago po dziś dzień pozostaje jednym z czołowych innowatorów w branży. Ernesto nadal zarządza fabryką swojej marki, nieustannie opracowując nowe koncepcje i dbając o każdy detal, by ich produkty były zawsze na najwyższym poziomie.